Dobré firmy se odvíjí od smyslu své existence. Co od firmy a její firemní kultury očekáváme?
Majitelé - zisk a prestiž, zákazníci - kvalitní výrobek a službu, zaměstnanci - plat a výhody, dodavatelé - včasné platby a dodržování smluv. Takto - potřebami a jejich naplňováním- firma definuje své produkty.
Firemní procesy musí být efektivní, jinak jsou produkty příliš drahé. Vstupy a výstupy musí probíhat s minimálními náklady v pravém čase, správném množství a maximální kvalitě.
Rozhodujícím vstupem je lidská práce. Ta je čerpána z osobních vlastností, postojů a schopností, a také vědomostí a dovedností.
Technické a technologické schopnosti jsou označovány jako HARD SKILLS. Souvisí s věcmi, jsou méně proměnlivé a výsledek se dá poměrně lehce předpovědět.
Konkurující subjekty jsou si technicky a technologicky v zásadě rovnocenné.
Rozhodujícím se tedy jeví využívání lidských zdrojů - nápadů, znalostí, dovedností, strategií, vizí, cílů, loajality, hodnot, firemní kultury,...
K základním požadavkům dneška patří jisté specifické technické dovednosti, jazykové vybavení, schopnost práce s IT, a hlavně umění jednat s lidmi.
KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI
VEDENÍ LIDÍ
VZTAHOVÉ DOVEDNOSTI
K nejžádanějším postojům:
LOAJALITA
OCHOTA PŘISPÍVAT K DYNAMICE
OCHOTA PŘISPÍVAT KE STABILITĚ
SEBEPOZNÁNÍ, SEBEŘÍZENÍ, STRATEGICKÉ ZMĚNY A ZVLADÁNÍ STRESU
Doporučená literatura: Jiří Plamínek, Édouard Stache, Ján Praško, Daniel Goleman,...